Vitamine D

  • door

Sinds de komst van het Coronavirus is er een run op dit supplement, omdat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat het slikken van Vitamine D de kans op een besmetting verlaagt. Maar het is natuurlijk niet zo dat als we allemaal elke dag een vitamine D supplement gaan gebruiken dat we dan allemaal beschermt zijn. In deze blog leg ik je uit waarom het zo belangrijk is om voldoende Vitamine D binnen te krijgen.

Wat is vitamine D

Vitamine D behoort tot de essentiële vitamines die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Vitamine D is eigenlijk geen vitamine maar een verzameling van vetoplosbare hormonen die je lichaam zelf kan aanmaken. Je lichaam kan het alleen opslaan als er ook vet meekomt, of aanwezig is. Met vet bedoel ik wel de gezonde vetten natuurlijk. (Omega3 en onverzadigd vet). Dit gebeurt door een proces in het lichaam waar zonlicht voor nodig is, UV licht om precies te zijn. Het grootste deel van onze vitamine D maken we zelf, namelijk wanneer ultraviolette (UV) straling van zonlicht de huid raakt. Hierdoor wordt vitamine D3 in de huid gevormd en als niet-actieve stof opgeslagen in het vetweefsel van ons lichaam. Vitamine D bestaat uit twee vormen, vitamine D2 (plantaardig) en vitamine D3 (dierlijk).

Vitamine D is ook nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. En calcium hebben we weer nodig voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. En dit immuunsysteem is nu zo belangrijk tegen ziekten en virussen. Hoe beter je immuunsysteem is hoe beter je beschermt. Maar hoeveel hebben we nodig per dag voor een gezonde dosis vitamine D ?

Voordelen van vitamine D

Een dagelijkse inname van vitamine D van 25 tot 100 microgram zou volgens onderzoek genoeg moeten zijn om bij de meeste mensen een ‘optimale’ bloedspiegel te garanderen. Een verlaagde vitamine D-spiegel komt veel voor, met name bij ouderen. Deze groep mensen komen wat minder vaak buiten en bouwen dus al snel een tekort op. Vitamine D heeft verschillende functies in het lichaam:

  • Het zorgt voor stevige botten en tanden.
  • Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit eten goed worden opgenomen en worden vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei.
  • Het is nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen.
  • Het speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie.

Vitamine D komt voor in vette vis zoals forel, zalm, haring, makreel, haring maar ook in avocado, eieren en in visolie. Wat ook helpt om Vitamine D op te doen is elke dag minimaal 30 minuten buiten zijn.

Zorg dus voor voldoende Vitamine D. Dit voorkomt een hoop kleine en vage klachten verdwijnen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *