Hoe gezond is water

Water is 1 van de belangrijkste dingen die een lichaam nodig heeft om te functioneren. Je lichaam heeft bijvoorbeeld water nodig om wateroplosbare vitamines te verwerken en daarnaast is het ook een gezonde dorstlesser. 

Water bevat namelijk 0,0 kcal . Het advies voor volwassenen is om per dag 1.5 tot 2 liter vocht te drinken. 

Hieronder verstaan we dus ook koffie en thee en andere dranken zoals vruchtensappen en koolzuurhoudende dranken. Maar omdat sappen en koolzuurhoudende dranken vaak (heel) veel suiker bevatten is het verstandiger om water te drinken. 

Koffie en thee zonder suiker en melk vallen hier ook onder. Als volwassene verlies je zo’n 2.5 tot 3 liter vocht per dag. Dit gebeurt via de urine, transpiratie, ademhaling en stoelgang en een deel wordt opgenomen door de lichaamscellen en organen. 

Ik hoor je denken, Ik verlies 2.5 tot 3 liter per dag en het advies is 1.5 tot 2 liter drinken? Heb ik dan wel genoeg vocht in mijn lichaam? Ja, want je haalt ook vocht uit je voeding. Ongeveer 1 liter water halen we uit ons voedsel en de rest zal dus moeten worden aangevuld met drinken.

Er bestaan ook zeker wat fabels over water drinken. 

  • Van Bruisend water wordt je dik. Bruisend water bevat alleen maar koolzuur en geen calorieën. Je wordt er dus zeker niet dik van maar door de koolzuur kun je wel een vol gevoel krijgen.
  • Kokoswater is gezonder dan kraanwater. Kokoswater of water met een ander smaakje is zeker niet gezonder dan kraanwater. Als je kokoswater in zijn puurste vorm hebt zitten er zeker wel goede voedingsstoffen in maar dan moet je het rechtstreeks vanuit de kokosnoot drinken.
  • Het water met smaakje dat we in flessen in de winkels kopen zijn toch veelal op smaak gebracht met smaakstoffen. De smaakstoffen bevatten dan weer meer suiker.

Heb je moeite om gewoon kraanwater te drinken voeg dan zelf een stuk fruit of kokoswater uit een kokosnoot toe aan een liter kraanwater.

Een ander fabel is dat water uit een flesje slechter voor je is. Het maakt niet uit of je water uit een flesje drinkt of een glas water uit de kraan. Het is allebei even gezond. Je moet alleen wel rekening houden dat als je een flesje meerdere keren vult met kraanwater en wel bacterie kunnen groeien in het flesje. Verstandig is dan ook dagelijks je flesje af te wassen of in de vaatwasser te wassen of  om de 2 dagen een nieuw flesje te nemen.

Het advies is om 1.5 tot 2 liter water te drinken en dat te verdelen over de dag. Meer is goed maar het heeft niet meer gezondheidswinst. Het teveel aan vocht plassen we toch weer uit.

Eén feit staat wel als een paal boven water, WATER HELPT BIJ AFVALLEN!

Water geeft een verzadigd gevoel waardoor je minder eet.

Bronnen: Gezondheidsnet en Voedingscentrum.