Insuline en Insulineresistentie

  • door

Wat is Insuline

Insuline is een hormoon dat aangemaakt wordt in de alvleesklier, om precies te zijn in de eilandjes van Langerhans, en zorgt ervoor dat bloedsuiker opgeslagen kan worden in de lichaamscellen. Insuline wordt vrijgegeven wanneer de bloedsuiker te hoog is, maar ook wanneer er veel aminozuren (eiwitten) in ons bloed circuleren.

Suiker wordt in onze lichaamscellen opgenomen en gebruikt voor energie, maar ook als energievoorraad opgeslagen in de vorm van glycogeen (vooral in de spieren en de lever) of vet (in vetcellen). Insuline is een heel belangrijk hormoon voor de regulatie van onze bloedsuikerspiegel. Als we iets eten gaat onze bloedsuikerspiegel stijgen. De hersenen geven dan een seintje aan de alvleesklier om insuline aan te maken om er voor te zorgen dat de bloedsuikerspiegel weer daalt. De insuline gaat naar de lichaamscellen om daar zijn functie af te geven. Als de cellen genoeg insuline hebben stopt de aanmaak van insuline.

Wat is Insulineresistentie

Bij insulineresistentie zijn lichaamscellen als het ware ongevoelig geworden voor het hormoon insuline. De reden hiervan is dat insulinereceptoren niet meer goed reageren op de aangeboden insuline. Je cellen zijn ongevoelig of resistent geworden voor insuline. De insulinereceptoren reageren niet meer goed op de aangeboden insuline. Vaak is er sprake van insulineresistentie bij verhoogde bloedsuiker, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en overgewicht, maar er zijn ook slanke mensen met ongevoelige insulinereceptoren. Insuline zorgt voor de opname van glucose in de cellen en voor de opslag van glucose in de spieren en in de lever. De bloedsuikerspiegel kan op de lange termijn gaan stijgen, hierdoor kan hyperinsulinemie (bij te veel inname van veel en vooral snelle koolhydraten) ontstaan en in het ergste geval zelfs diabetes type 2.

Wat zijn de symptomen van Insulineresistentie

Als je last hebt van insuline resistentie kun je last hebben van allerlei vage klachten als,

  • Bloedsuikerschommelingen
  • Moodswings, vooral als je een tijdje niet hebt gegeten
  • Energiegebrek
  • Lusteloos gevoel tussen maaltijden, hele dag willen eten
  • Veel trek in zoetigheid
  • Meer laaggradige ontstekingen
  • PCOS (polycysteus ovariumsyndroom) (ovulatie problemen, ontwikkeling eicel, innestelingproblemen, meer kans op miskramen)
  • Onregelmatige menstruatie
  • Je wordt vooral rondom je buik steeds dikker, overgewicht zonder dat je teveel eet (Appelvormig-figuur (dikke buik)
  • Veel moeite met afvallen.
  • Droge mond en veel dorst
  • Duizeligheid en desoriëntatie

Wat zijn de oorzaken van Insulineresistentie

Er zijn veel oorzaken van insulineresistentie:

  • Ongezond eten
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Weinig slaap
  • Te veel stress
  • Erfelijke aanleg speelt ook een rol
  • Sommige mensen zijn door een ongezonde leefstijl en overgewicht eerder insulineresistent dan anderen.
  • Laaggradige ontstekingen door bijvoorbeeld voedselovergevoeligheden, ‘lekkende darm syndroom’, onbalans in de darmbacteriën, hoge suikerinname en stress. 
  • Roken 
  • Hoge alcohol- en fructoseconsumptie (alcoholische en niet alcoholische leververvetting)
  • Zwangerschap (zwangerschapsresistentie en zwangerschapsdiabetes) 
  • Gebruik van bepaalde medicijnen zoals corticosteroïden –> worden in bijnieren geproduceerd, bestrijdt infecties/ontstekingen, hebben een grote invloed op de glucoseregulatie.

Is Insulineresistentie omkeerbaar of te voorkomen?

Voeding
  1. Bij overgewicht aanbevolen om af te vallen om de insulineresistentie te verminderen en insulinereceptoren gevoeliger te maken.
  2. Consumptie van onbewerkte voeding.
  3. Verminder consumptie van snelle koolhydraten (bloedsuiker stijgt te snel), vooral van fructose, en vermijd teveel aan verzadigd vet en teveel aan onverzadigde linolzuur (transvetten, harde vetten, margarine, zonnebloemolie, sojaolie) t.o.v. de onverzadigde omega 3 vetzuren.
  4. Consumptie van complexe koolhydraten: (groene) groente, gezonde vezels, zuur en rode en klein fruitsoorten.
  5. Consumptie van meer eiwitten
  6. Probeer te achterhalen welke voedselovergevoeligheden je hebt en welke voeding je optimaal verteert om het immuunsysteem zo min mogelijk te belasten, bv. glutenvrij en zuivelvrij. 
  7. Alcohol vermijden, bestaat uit suikers en uiteindelijk versterkt het op lange termijn het stressniveau.
  8. Naast vezels kunnen ook gezonde vetten en eiwitten in de maaltijd de snelheid van de bloedsuikerstijging verlagen.
  9. Balans tussen omega 3 en 6 vetzuren (omega 6 ontstekingsbevorderend) is essentieel, het nuttigen van vette vissoorten.
Suppletie
  • Omega 3 (cel doorlaatbaarheid)
  • Magnesium (verlaagt stress niveau)
  • Vitamine D
  • Zink
  • Kalium
  • Chroom
Beweging en training, vooral krachttraining en interval cardiotraining.
Stress verminderen
Voldoende slapen en regelmatig dagritme.
Stoppen roken

Verband tussen Insuline (resistentie) en Cortisol

Cortisol is het stresshormoon en krijgt voorrang in het lichaam op alle hormoonprocessen, omdat het overlevingsmechanisme voorrang krijgt. Het lichaam moet paraat staan, dus het vechten of vluchten. Het lichaam moet glucose ter beschikking hebben in het bloed om actie te ondernemen. In huidige maatschappij komt veelvuldig chronisch stress voor, dit zorgt voor hoge cortisol aanmaak, dus hogere glucose in het bloed. Daarnaast zorgt stress voor meer trek in suikers en snelle koolhydraten, als gevolg meer glucose in het bloed. Dit leidt tot een hogere insuline aanmaak om glucose in glycogeen om te zetten in cellen. Echter door veel te hoge glucosewaarden in het bloed, kunnen de cellen de glucose niet meer opnemen en ontstaat insulineresistentie. Cortisol maakt bovendien insulinereceptoren ongevoelig, waardoor er na een tijdje ook insulineresistentie optreedt.

Het is dus van belang om een gezond en evenwichtige leefstijl aan te leren. Het gebruik van snelle koolhydraten en suikerhoudende voedingsmiddelen beperken tot een minimum zorgt voor een stabiel bloedsuikerspiegel en verkleint de kans op diabetes type2.

Bron: www.hormoonfactor.nl www.franciscavandenberg Reset Je Hormonen