Stress & Gewicht

  • door

Feit of fabel – van stress word je dik


De meeste mensen denken dat je door stress afvalt. Jammer genoeg is dat maar bij 30% van de mensen zo. De anderen hebben mensen juist moeite om een gezond gewicht te houden. Het is dus een feit dat je van stress dik kunt worden. Maar hoe zit dat nu precies?

Vanuit de oertijd is je lichaam geprogrammeerd om te reageren als we in gevaar zijn, een stresssituatie. Het schiet in een overlevingsmodus en maakt dan de stresshormonen adrenaline en cortisol aan. Hierdoor reageer je door te vechten of te vluchten.

Voorbeeld: je bent lekker aan het wandelen in het park en er springt een leeuw uit de bosjes. Je lichaam reageert direct: het stresshormoon Adrenaline komt vrij. Je hartslag verhoogt, je bloed pompt sneller rond en je spieren komen op spanning: je bent er klaar voor om die leeuw een vreselijke mep op z’n neus te geven óf je gaat er heel hard vandoor.

De meeste mensen denken dat je door stress afvalt. Jammer genoeg is dat maar bij 30% van de mensen zo. De anderen hebben mensen juist moeite om een gezond gewicht te houden. Het is dus een feit dat je van stress dik kunt worden. Maar hoe zit dat nu precies?

Vanuit de oertijd is je lichaam geprogrammeerd om te reageren als we in gevaar zijn, een stresssituatie. Het schiet in een overlevingsmodus en maakt dan de stresshormonen adrenaline en cortisol aan. Hierdoor reageer je door te vechten of te vluchten.

Voorbeeld: je bent lekker aan het wandelen in het park en er springt een leeuw uit de bosjes. Je lichaam reageert direct: het stresshormoon Adrenaline komt vrij. Je hartslag verhoogt, je bloed pompt sneller rond en je spieren komen op spanning: je bent er klaar voor om die leeuw een vreselijke mep op z’n neus te geven óf je gaat er heel hard vandoor.

Stress in je dagelijks leven

Natuurlijk komt het maar zelden voor dat er spontaan een leeuw uit de bosjes springt terwijl je aan het wandelen bent. In het dagelijks leven heb je wel te maken met andere vormen van stress: zorgen, werkdruk… Jouw lichaam “ziet” alleen het verschil niet tussen deze vorm van stress en de situatie met de leeuw en reageert precies hetzelfde door adrenaline en cortisol aan te maken.

Als deze stress chronisch wordt, dan blijft je lichaam dus al die tijd om extra energie vragen. Energie die je niet verbruikt. Deze overtollige energie slaat je lichaam uiteindelijk op in je vetcellen. Resultaat: je wordt zwaarder.

Aanpakken

Als je op gewicht wilt blijven of af wil vallen is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze vicieuze cirkel doorbreekt.

Allereerst is het belangrijk om je stressniveau te verlagen. Dat kun je doen door te zorgen dat je ontspanning inbouwt in je dagelijkse patroon. Ga wandelen, sporten, ga naar yoga…

Daarnaast is een gezond eetpatroon een goede houvast. Plan je maaltijden en probeer met regelmaat wat extra’s te koken en vries dat in. Zo heb je altijd een “makkelijke” maaltijd onder handbereik. Voor het plannen van je maaltijden kan de maaltijdplanner een handige tool zijn.

Zorg daarnaast voor gezonde tussendoortjes en drink voldoende water.