5 tips om afvallen en eetbuien onder controle te krijgen​

  • door

Ik hoor vaak om me heen dat het weer niet gelukt is om af te vallen. ‘Zie je wel ik hou het toch niet vol’ of ‘ik heb altijd zo’n honger als ik aan het lijnen ben’.

Het aanleren van een gezond eetpatroon is het aanleren van een gezondere of ander leefstijl. Als je weet wat er in de basis ‘fout’ gaat kun je dat veranderen. De 5 belangrijkste tips om wel af te vallen en je eetbuien onder controle te krijgen heb ik hier onder op een rijtje gezet.

Te weinig eten

Met stip op nummer 1 staat denk ik wel te weinig eten. Je moet je lichaam zien als een motor. Een motor heeft brandstof nodig om te functioneren. Dat is met je lichaam ook zo. Je lichaam heeft energie nodig om te functioneren. Denk hierbij aan de vitale functies als het kloppen van je hart, de werking van je organen als hersenen, lever, nieren, darmen. Als je er niets of te weinig instopt gaat je lichaam meer van het hongerhormoon, Ghreline, aan maken en minder van het verzadigingshormoon, Leptine. Je lichaam zal dan dus altijd het sein krijgen dat je moet eten. In het begin ben je gemotiveerd en geef je er niet aan toe maar uiteindelijk verlies je die strijd en ga je toch eten. En dan kies je juist voor datgene wat niet goed voor je is. Dit kan ook de aanleiding zijn tot emotie eten. Zorg er dus voor dat je maaltijden genoeg voedingstoffen bevatten.

Te snel resultaat

Op 1 januari starten we allemaal met de goede voornemens. Of net voor de zomervakantie nog even die kilo’s eraf. Dat werkt niet. Als we ons gedrag ineens gaan veranderen zal dit moeten worden vastgelegd in de hersenen. Dat gaat niet van de één op de andere dag. Gemiddeld duurt gedragsverandering zo’n 2 á 2,5 maand. Als je dus voor jezelf hebt bedacht om in 4 weken je streefgewicht te willen behalen zal dit nooit voor langere tijd zijn. Neem de tijd om af te vallen met haalbare doelen. Dus niet 15 kilo in 4 weken. Je hebt het er ook niet in een maand aan gegeten.

The quick fix

Als aansluiting op punt 2 is het volgen van een dieet een slecht idee. Je kent ze vast wel en misschien heb je er wel een paar uitgeprobeerd. Shakes, pillen, repen, geen vet, geen koolhydraten en ga zo maar door. Volg géén dieet.Je valt er waarschijnlijk wel mee af maar door deze maaltijdvervangers mis je essentiële voedingstoffen. Ja je zal je doel ermee behalen maar op het moment dat je weer ‘normaal’ gaat eten zitten die kilo’s er zo weer aan, en dan waarschijnlijk nog wat meer. Door het missen van die essentiële voedingstoffen raakt ook onze hormoonhuishouding in de war. Voordat we dat dan weer op orde hebben ben je weer een aantal weken of zelfs maanden verder. In die tussentijd volg je weer een dieet en begint het weer van vooraf aan.

Koolhydraatarm eten

Als aansluiting op punt 2 is het volgen van een dieet een slecht idee. Je kent ze vast wel en misschien heb je er wel een paar uitgeprobeerd. Shakes, pillen, repen, geen vet, geen koolhydraten en ga zo maar door. Volg géén dieet.Je valt er waarschijnlijk wel mee af maar door deze maaltijdvervangers mis je essentiële voedingstoffen. Ja je zal je doel ermee behalen maar op het moment dat je weer ‘normaal’ gaat eten zitten die kilo’s er zo weer aan, en dan waarschijnlijk nog wat meer. Door het missen van die essentiële voedingstoffen raakt ook onze hormoonhuishouding in de war. Voordat we dat dan weer op orde hebben ben je weer een aantal weken of zelfs maanden verder. In die tussentijd volg je weer een dieet en begint het weer van vooraf aan.

  • Zoetigheid (koek, snoep, gebak)
  • Dranken met suiker (frisdrank, vruchtensap, smoothies van fruit)
  • Aardappels-Producten gemaakt van wit meel (witbrood, witte rijst, witte pasta)

Zeker deze laatste producten geven geen verzadigd gevoel waardoor je weer snel honger hebt. Vezels passen wel prima binnen een gezond eetpatroon. Ze geven een verzadigd gevoel en zorgen voor een langzame piek in de bloedsuikerspiegel. Vezels komen voor in groente en fruit.

Vermijd stress

Zorg ervoor dat je géén stress ervaart. Makkelijker gezegd dan gedaan maar stress is in vele opzichten ongezond voor je. Wat doet stress met je lichaam als je wil afvallen? Als je stress ervaart maakt je lichaam cortisol aan. Dit stresshormoon zorgt voor meer vetopslag komt rond de buik/taille en dat je trek krijgt in suiker- en vetrijke snacks. Als je merkt dat je drang krijgt naar eten, stel jezelf dan de vraag of je echt honger hebt of dat je stress ervaart .Wat kun je doen om stress te verminderen,

  • – zoek ontspanning
  • ga sporten of bewegen
  • kun je het stressprobleem aanpakken?

Door ontspanning te zoeken maak je je hoofd weer leeg en verdwijnt de stress en dus ook de cortisol in het bloed. Rust in je hoofd geeft rust in je lichaam.

Er kunnen nog veel meer oorzaken waardoor het afvallen moeizaam kan gaan of wat kan aanzetten tot eten. Het kan een medisch reden hebben of omdat je vanuit een frustratie gaat eten.

Gratis e-book

Over het eten vanuit een frustratie heb ik een e-book geschreven. Ik beschrijf hierin hoe je in  10 stappen het emotie-eten onder controle kan krijgen. Wil je weten hoe? Download nu mijn gratis e-book in  stappen emotie-eten onder controle.